Péče o ženu v období přechodu, léčba klimakterických potíží

Klimakterium, neboli menopauza/lidově též někdy přechod/ je období kdy pozvolna odeznívá funkce vaječníků a končí plodné období žen. Jedná se tedy o zcela přirozený stav, který je však často/ne vždy!/ spojen s celou řadou nepříjemných průvodních jevů / např. nervozita, noční pocení nespavost, tzv. návaly atd.

Počátek klimakteria

Délka a intenzita klimakteria je velmi individuální záležitost. Může být ovlivněna celou řadou faktorů, mezi něž patří dědičnost/genetické faktory/, životní styl ale také zeměpisné pásmo ve kterém žena žije, přidružené choroby. Podle posledních výzkumů se zdá, že čím severněji žena žije a čím světlejší pleť má, zvyšuje se i její riziko klimakterických obtíží. Toto tvrzení však nemá jednoznačný vědecký podklad. Určitý vliv na stupeň klimakterických obtíží může mít i strava. Ženy jejichž potrava je bohatá na mořské ryby a potraviny obsahující takzvané rostlinné estrogeny mají obvykle menší rozsah klimakterických problémů. Průměrný věk přechodu v našem zeměpisném pásmu je 51 roků, s nejčastějším kolísáním mezi 48 až 55 rokem věku ženy.

Příznaky klimakteria

• bolesti hlavy
  • návaly horka a pocení
  • závratě
  • pocity brnění končetin
  • palpitace srdeční/bušení u srdce/.
  • bolesti na hrudi/méně často/
  • psychické obtíže
  • zažívací obtíže
  • deprese
  • nespavost/insomnie/
  • náladovost
  • poruchy menstruačního krvácení /nejprve se obvykle cyklus prodlužuje a poté případně dochází k jeho zkracování/. Důsledkem je obvykle častější měsíční krvácení. To následně skončí až s vyčerpáním zásoby vajíček schopných k dozrávání.

Výše jmenované příznaky náležejí do tzv. vegetativního klimakterického syndromu.

Nemusí se u každé ženy vyskytovat všechny a také stupeň jejich vyjádření může být různý, vysoce individuální.

Další obtíže vznikají později s určitým časovým odstupem od proběhlého klimakteria /tento odstup může být v řádu týdnů i let/. Tyto změny souvisí s výrazným poklesem hormonálních hladin po vyhasnutí funkce vaječníků.

Jedná se zejména o:

• infekce močových cest
  • problémy s inkontinencí
  • sexuální problémy vlivem vysychání sliznic/dyspareunie-bolesti při pohlavním styku, svědění, pálení v pochvě i na zevních rodidlech.
  • pocity suchosti v očích
  • zvýšená vrásčitost
  • vypadávání vlasů
  • lámavost nehtů

Metabolický klimakterický syndrom

Tyto nejzávažnější následky menopauzy se většinou projevují až s velkým odstupem. A právě tato prodleva mezi příčinou a následkem je velmi nebezpečná.

K nejzávažnějším stavům patří:

• Osteoporóza /patologické řídnutí kosti, následkem čehož dochází například ke zlomeninám krčku stehenní kosti, zlomeninám obratlů atd… Zejména zlomeniny krčku stehenní kosti jsou nejčastější příčinou úmrtí zejména u starších žen/.
  • ateroskleróza
  • infarkt myokardu
  • centrální mozková příhoda /iktus neboli lidově mrtvice/
  • vliv na metabolismus lipidů /zvýšení rizika obezity a diabetu 2typu/

Posledně jmenovaná onemocnění jež často bývají smrtící vznikají u žen z velké čísti v důsledku nedostatku ženských hormonů estrogenů. Estrogeny jsou totiž přirozenou ochranou před těmito nemocemi. S jejich úbytkem se tato ochranná funkce výrazně oslabuje a procentuální ohrožení žen se dostává na úroveň mužů.

Je tedy velmi vhodné tyto náhle chybějící hormony nahradit substitučně, formou tzv. HRT /hormonální substituční terapie/.Jedná se o podávání ženských pohlavních hormonů ve vhodné kombinaci, za účelem snížení rizika výše uvedených nemocí.
Je možné též podávat prostředky přírodní obsahující z bylin extrahované tzv. fytoestrogeny. Jejich účinky jsou slabší, zato jsou zcela neškodné a u mnohých žen postačující.

Jsou užívány extrakty např z následujících bylin:

• červený jetel
  • žen šen
  • kontryhel
  • mednka
  • drmek
  • ploštičník hroznový
  • třezalka
  • chmel
  • a celá řada jiných bylin…

Nehormonální léčba

• fyzická aktivita /význam zejména pro prevenci osteoporózy/