Rakovina děložního čípku

neboli karcinom děložního hrdla je zhoubné nádorové onemocnění, jehož hlavní příčinou je lidský papilomavirus (HPV). Ten je přenositelný buď pohlavním stykem, nebo intimním kontaktem s infikovanou sliznicí.

HPV viry rozdělujeme do dvou skupin:

1. Papilomaviry s nízkým rizikem (HPV LOW RISK) – mají na svědomí výskyt bradavic na pohlavních orgánech člověka
  2. Papilomaviry s vysokým rizikem (HPV HIGH RISK) – tyto papilomaviry jsou schopny vyvolat prekancerózy (nádorové změny buněk) a zhoubné nádorové onemocnění, kdy se povrchové buňky děložního čípku začínají nekontrolovatelně množit. Nejvýraznějšími podtypy, které způsobují 80 % všech infekcí, jsou podtypy 16, 18, 31, 33 a 45 aj.

Rakovina děložního čípku postihuje nejčastěji ženy mezi 45. a 50. rokem života. Alarmující však je, že se věková hranice tohoto onemocnění snižuje.

Rizikové faktory onemocnění

• promiskuita
  • nízký věk při prvním pohlavním styku
  • první porod ve velmi mladém věku
  • genetické dispozice
  • slabý imunitní systém
  • neléčené infekce
  • kouření
  • alkohol
  • drogy
  • vysoký počet porodů/potratů

Prevence rakoviny děložního čípku

V první řadě by se měla žena vyvarovat všech uvedených rizik. Je samozřejmostí, že své genetické dispozice nebo imunodeficitní stav těžko sama ovlivní, nicméně od toho má svého ošetřujícího lékaře, který by měl dbát na to, aby pacientce nehrozilo větší riziko, než které vyplývá z její stávající anamnézy.

Dále je v zájmu každé ženy, aby minimálně jednou do roka podstoupila pravidelné gynekologické vyšetření. To standardně spočívá ve stěru buněk z děložního čípku. Ten je následně poslán na cytogickou analýzu. Jedná se o krátké, šetrné a nebolestivé vyšetření, které dokáže při pravidelných kontrolách odhalit rakovinu ve velmi raném stádiu bujení.V současné době je pak k dispozici účinné očkování proti rakovině děložního čípku.

Očkování proti rakovině děložního čípku

V současné době existuje možnost velice účinně ovlivnit výskyt rakoviny děložního čípku pomocí očkování, riziko výskytu rakoviny čípku děložního se sníží o víc jak 90 %. T. č. jsou na trhu dvě vakcíny Cervarix a Silgard. Očkování u obou typů vakcín se provádí pomocí tří inj. aplikací do ramene dívky podle doporučených očkovacích schémat. Konkrétní typ vakcíny by měl být zvolen individuálně s ohledem na očekávání dívky, event. jejich rodičů.

Ze zdravotního pojištění je plně hrazeno dívkám od 13 let, což je velice rozumné. V daném věku je předpoklad, že dívka ještě nežije sexuálním životem (ostatně je to i trestné), očkování je tedy nejúčinnější a bylo by obrovskou chybou jej nevyužít.

Má smysl očkovat ženy a dívky, které již zahájily sexuální život?

Ano. Existuje totiž zhruba 100 podtypů lidského papilomaviru, z toho 40 sexuálně přenosných. I kdyby se již dívka stihla jedním nebo dvěma podtypy nakazit, nikde není řečeno, že právě tím podtypem, který ji nakonec v budoucnu zabije, se ještě nenakazila. Dnes pojišťovny vcelku oprávněně podporují v rámci různých bonusových programů očkování až do 30 let. Jinak je doporučeno očkovat ženy až do 45 let.

Jsou s očkováním proti rakovině děložního čípku spojená nějaká rizika?

Rizika jsou podobná nebo dokonce menší než u jiných očkování (např. tetanu). Zcela určitě lze říci, že přínos očkování mnohonásobně převáží potenciální rizika s ním spojená. Rakovina čípku děložního je druhou nejčastější rakovinou u žen a je to onemocnění, které zabíjí. A právě očkováním jsme schopni toto velice závažné riziko snížit o víc jak 90 %.

Příznaky rakoviny děložního čípku

Symptomy rakoviny děložního čípku se po dlouhou dobu nemusí projevit, proto je velmi důležité, aby ženy, zvláště po zahájení sexuálního života, pravidelně docházely na preventivní gynekologické prohlídky. Mezi nejznámější příznaky, kdy už může být nádor patřičně rozvinutý, patří:

• krvácení mimo menstruační cyklus
  • bolest v podbřišku
  • bolest při pohlavním styku
  • změněný vaginální výtok (opakující se, nereagující na léčbu, někdy nahnědlý či narůžovělý, event. s krví)
  • obtíže při močení
  • opakující se krvácení po pohlavním styku

Léčba rakoviny děložního čípku

• léčí se operačně, od konizace či amputace čípku děložního v předrakovinných stádiích až po rozsáhlé operace spočívající v radikálním odstranění dělohy, vejcovodů i vaječníků a event. uzlin
  • dle nutnosti navazuje další léčba (radioterapie, event. chemoterapie)

Výskyt rakoviny děložního čípku v ČR a ve světě

Rakovina děložního čípku je ročně diagnostikována přibližně jedné tisícovce žen v České republice, přičemž zhruba 400 na toto onemocnění zemře. Tento typ druhé nejrozšířenější rakoviny u nás si vybírá svou daň i ve světě. Zatímco v západních zemích, kde funguje cervikální screening již nějakou dobu, zaznamenávají menší počet nakažených, v zemích východního bloku je naopak číslo postižených vyšší. Může za to menší míra prevence, hojnější výskyt infekcí a také systém, který tento druh vyšetření zavedl nedávno.