Řízení antikoncepce a hormonální terapie

= konzultace při výběru vhodné antikoncepce, průběžné kontroly a doporučení

Antikoncepce, zejména pokud se týká hormonální antikoncepce začala být používána zhruba před 50ti lety. Od té doby se mnohé změnilo a moderní antikoncepce je daleko účinnější, spolehlivější a prakticky neškodná.

Současná antikoncepce je téměř 100 procentně účinná, pokud jsou přísně dodržována pravidla jejího používání. Riziko selhání záleží na konkrétní formě antikoncepční metody nebo na vhodné kombinaci dvou a více metod méně účinných. Každá z antikoncepčních metod má svá omezení, výhody,nevýhody i rizika. Pokud však dojde k zmapování a případně vyloučení zdravotních rizik ještě před počátkem používání příslušné antikoncepční metody, což by měl provést právě gynekolog, její benefit v podobě ochrany před nechtěným otěhotněním mnohonásobně převyšuje nežádoucí účinky, případně zdravotní rizika pro pacientku.

Výběr vhodné antikoncepce by měl zohledňovat

• věk
  • aktuální zdravotní stav pacientky /včetně vyloučení kontraindikací/
  • zda žena již rodila či nikoliv
  • dalčí nádstavbové faktory /kouření, obezita apod./
  • přání pacientky, případně osobní nebo náboženské přesvědčení.
  • předpokládanou četnost sexuálních kontaktů

Výběr vhodné antikoncepce by měl zohledňovat

1. Přirozené – nejlevnější, nevyžadující žádné pomůcky, avšak velmi málo spolehlivé/přerušovaná soulož, metoda plodných a neplodných dnů případně s měřením tzv. bazální teploty.
  2. Bariérové – mechanicky zabraňují spojení spermie a vajíčka /kondom,poševní pessar aj./
  3. Hormonální – patří mezi jednoznačně nejspolehlivější. Jedná se o umělé hormony zabraňující dozrávání a uvolňování vajíčka/ovulaci/ a znesnadňují pronikání spermií do dělohy/kombilovaná pilulka, nitroděložní hormonální tělísko, hormonální náplast, injekce,podkožní tyčinka nebo vaginální kroužek.
  4. Nitroděkožní tělísko – působí mechanicky, případně chemicky a aktivací obranných mechanismů proti nidaci tedy zahnízdění vajíčka
  5. Chemické – za pomoci látek které při kontaktu zabíjejí spermie, případně omezují jejich pohyblivost. Jedná se o tzv. spermicidy ve formě vaginálnívh čípků nebo gelu.
  6. Sterilizace – chirurgický zákrok při němž dojde k přerušení vejcovodů u ženy nebo chámovodů u muže.